keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Introvertti vs. ekstrovertti

Ollut tässä hiljattain muutama tilaisuus tarkkailla uutta miesystävää sosiaalisissa tilanteissa, ja siis erityisesti sellaisissa sosiaalisissa tilanteissa, jotka koostuvat minun tuttavistani.

Seinäruusuna


Aikaisemmat pitkät suhteeni ovat olleet ekstrovertin kanssa. Itse olen introvertti. Tämä on tarkoittanut sitä, että kun olemme olleet kylässä kavereideni tai sukulaisteni luona, olen antanut mieheni johtaa keskustelua itse seuraten hiljaa sivusta. Vaikka kyseessä ovat olleet minun ystäväni, jotka mies mahdollisesti tapaa ensimmäistä kertaa, olen antanut hänen täysin viedä keskustelua. Olen kirjaimellisesti ollut hiljaa ja syrjässä.

En ole sitä tietoisesti tehnyt. On vain ollut luonnollista antaa sosiaalisemman ja ulospäinsuuntautuneemman puoliskon olla aktiivinen osapuoli keskustelussa. Vai onko minut vain jyrätty noissa suhteissa? Vaikea sanoa.

Toinen seinäruusu


Nyt kun seurustelen introvertin kanssa, olen päässyt näkemään ja kokemaan miltä oma käytökseni on tuntunut. Kun hän on sukulaisteni ja ystävieni seurassa, hän on hiljaa. Hän ei sentään vetäydy syrjään erilleen muusta porukasta, ja esittäytyy reippaasti uusien saapuessa, mutta pääasiassa hän on vain hiljaa, kuuntelee, ja ehkä välillä, mutta erittäin harvoin, osallistuu keskusteluun. 

Äimistelen vieressä, että vau! En olekaan mikään poikkeus! Joku muukin voi olla yhtä hiljaa ja epäsosiaalinen kuin minä.

Ekstrovertti huomion kohteena


Synttäreilläni oli mielenkiintoinen tilanne, kun paikalla olivat vanhempieni ja sisarusten lisäksi sekä ex-mieheni että nykyinen puolisoni. 

Kun ekstrovertti ex-mieheni saapui paikalle, hän otti tilan heti haltuun ja johti keskustelua saapumisestaan poistumiseensa saakka. Kaikki huomio oli hänen ympärillään. Nykyinen puolisoni taisi hänen läsnä ollessaan sanoa kaksi lausetta (ex-miehen laskujen mukaan). Enkä minäkään varmaan paljoa sanonut, vain sen mitä minulla oli suoraan asiaa ex-miehelleni. Muuten en osallistunut keskusteluun hänen läsnäolonsa aikana.

Ex-mieheni oli huomion keskipisteenä, vaikka kyseessä olivat minun synttärini. Mutta tuo tuntui luonnolliselta, siinä tilanteessa. Niin sen kuuluikin mennä. Tai niin ainakin olimme oppineet, että se menee.

Introvertti & introvertti


Uusi tilanne on erittäin mielenkiintoinen, kun yhdessä on kaksi introverttiä. Kun viime perjantaina olimme kaveriperheen luona kylässä, minä sain olla aktiivinen osapuoli keskustelussa puolisoni ollessa hiljaa. 

Onhan se hienoa! Kun vierailen ystävieni ja sukulaisteni luona, minä keskustelen heidän kanssaan, eikä puolisoni. Tämä on täysin uusi tilanne minulle. 

On mielenkiintoista seurustella toisen introvertin kanssa. Ymmärtää toista ihan toisella tasolla sosiaalisissa tilanteissa ja käyttäytymisessä ja toisaalta meillä on varmaan ihan oma salainen maailmamme, mihin muut eivät tunnu pääsevän sisälle. Kun ymmärtää toista ilman sanoja. Kun ikään kuin lukee toisen ajatuksia. 

Uskon, että introvertit ovat parempia tunneälykkyydessä, koska he ehtivät enemmän tarkkailemaan ympäristöään. Introvertin ei tarvitse olla tilanteen johtajana, vaan hän luontaisesti asettuu enemmän tarkkailijan rooliin, josta voi sitten tarvittaessa nousta johtajaksi tilanteen niin vaatiessa. Sen nimittäin sekä minä että puolisoni osataan - tilanteen haltuun otto ja johtaminen. Introverteissä on voimaa, jota he eivät tuo julki kuin tarvittaessa.

Introvertin kotiinpaluu


Nautin siitä, kun minäkin vihdoin saan suunvuoron ja pääsen tuomaan omia mielipiteitäni julki. Tai eihän kyse ole siitä, että saan suunvuoron, vaan siitä, että uskallan ja haluan ottaa sen. Opetteluahan se vaatii, kun on kaikki vuodet vain oppinut olemaan hiljaa, mutta kyllä se tuntuu hyvältä olla osa jotain. Kun ei enää automaattisesti vetäydy syrjään ja jätä keskustelua muille. Kun voi olla osa keskustelua ja muut myös odottavat, että olet osa keskustelua.

Se tunne, että kuuluu johonkin porukkaan, on sanoinkuvaamattoman upea. Se on tunne, kuin olisi kotiin palannut. Kuin olisi kotona sellaisten ihmisten ympyröimänä, jotka hyväksyvät sinut juuri sellaisena kuin olet ja ovat kiinnostuneita sinun mielipiteistäsi ja siitä mitä sinulle kuuluu.

Paikka, jossa sinun on hyvä olla ja ihmiset, joiden seurassa voit olla oma itsesi - koti <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.